فیلتر بر اساس دسته‌ها
همه
تاریخ:مشاهیر پزشکی
اخبار پزشکی ایران
مقالات پزشکان
مقالات خانواده ها
مقالات کودکان

دفاع کودک در برخوردهای فیزیکی

چطور به کودکم بیاموزم که در برخوردهای فیزیکی با سایرِ کودکان از خود دفاع کند؟

کودکان معمولا بازی های پر جُنب و جوش را دوست دارند. در واقع بخش زیادی از یادگیری و رشد شخصیتی و اجتماعی کودک در بازی اتفاق می افتد. اما نکته ای که گاهاً در هنگام بازیِ کودکان با هم، والدین را نگران می کند اینست که ممکن است، کودکان با هم دعوا و کُتَک کاری کنند و اگر مداخله ی به موقع توسط بزرگترها رخ ندهد، شاید به کودک آسیب برسد. اما باید توجه داشت که گاهی ممکن است در کنار کودک نباشید و امکان توقف دعوا و مداخله مقدور نباشد، از اینرو بهترین کارِ ممکن اینست که اگر کودک خردسال دارید به او بیاموزید که در این مواقع باید چه رفتاری داشته باشد؛

اغلب کودکان تا سنین ۲ یا حداکثر ۳ سالگی در هنگام بازی یکدیگر را هُل می دهند، کتک می زنند، گاز می گیرند یا ممکن است بر سرِ اسباب بازی ها با هم دعوا راه بیندازند، که این مساله در این سنین طبیعی است، و از آنجا که کودک توانایی لازم برای مراقبت از خود را ندارد، لذا باید در مواقع لزوم، والدین آنها را از انجام این رفتارها منع کنند.

هیچوقت کودکتان را تشویق به مقابله به مثل و ادامه ی دعوا نکنید؛ از بکار بردن جملاتی از قبیلِ : حقِ خودت را بگیر، عرضه داشته باش و از خودت دفاع کن ، تو هم او را کتک بزن و …. بپرهیزید، فراموش نکنید که اینگونه توصیه ها به کودک یاد می دهد که تو هم اجازه داری همانطور که دیگری به تو آسیب رساند به او آسیب بزنی و به حریم او تجاوز کنی و این یعنی پاسخ دادنِ رفتار غلط با تکرار همان رفتارِ اشتباه، در حالی که ما باید به کودکان شیوه ی رفتارِ مناسب و صحیح را یاد بدهیم. از طرفی ترغیبِ کودک به انجام رفتارهای خشونت آمیز باعث میشود او به انجامِ پرخاشگری عادت کند.

ادامه مطلب:مادر و کودک

اشتراک گذاری
فیلتر بر اساس دسته‌ها
همه
تاریخ:مشاهیر پزشکی
اخبار پزشکی ایران
مقالات پزشکان
مقالات خانواده ها
مقالات کودکان

از طریق تماس تلفنی یا پر کردن فرم زیر می‌توانید به صورت کاملا رایگان با مشاوران ایران مدلاین ارتباط بگیرید…

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به ایران مدلاین ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب